איך לבחור תפילין כשרות

מצוות התפילין היא אחת המצוות החביבות על עם ישראל, ועדות לכך ניתן למצוא גם בציבורים שאינם דתיים, המשתדלים לקיים מצווה מיוחדת זו. במצווה זו אנו מבטאים את רצוננו לחבר את מעשה ידינו ואת מחשבותינו לקב"ה, ולהפוך להיות עבדים נאמנים לו. שוק התפילין מציע מגוון רחב של סוגים ומינים, ובמאמר זה נסביר בקצרה כיצד לבחור את התפילין לבר מצווה או לחתן המתאימות עבורכם.

הסבר קצר על מצוות תפילין

במצוות התפילין אנו מוצאים לא פחות מעשר הלכות המוגדרות כ-"הלכה למשה מסיני", כלומר הלכות ממשה רבינו שאינן מופיעות בפסוקי התורה. בין ההלכות נקבע שהתפילין צריכות להיות מרובעות, שחורות, כתובות על קלף, וכדו'. את צורת התפילין מקובל לחלק לשלושה חלקים מרכזיים:

  1. רצועות התפילין – החלק אותו כורכים סביב היד והראש.
  2. פרשיות התפילין – ארבע פרשיות הכתובות על קלף ומוכנסות לתוך בתי התפילין.
  3. בתי התפילין – קופסאות העור השחורות השומרות על הקלף.

לכל חלק בתפילין קיימות הלכות רבות, וברבות השנים התפתחו מנהגים שונים לגבי חלקים אלה.

איך בוחרים תפילין

כאשר אנו באים לבחור תפילין עלינו לבחון את הפרמטרים השונים. חלק מהפרמטרים הינם מוחלטים, וחלקם משתנים על פי המנהגים השונים. להלן נציג את הדברים המרכזיים שיש לבדוק בעת רכישת התפילין:

סוג הכתב

ישנן שיטות שונות בנוגע לסגנון הכתב של פרשיות התפילין, כאשר שתי השיטות המרכזיות הן כתב אשכנזי וכתב ספרדי. הכתב האשכנזי מורכב במעט מהכתב הספרדי, ועל כן מחירו גבוה יותר. לפני רכישת התפילין כדאי לברר את מנהג אבותיכם, בכדי לדעת איזה סוג פרשיות אתם צריכים.

זהות הסופר

חשוב מאד להקפיד על רכישת תפילין שנכתבו אצל סופר סת"ם ירא שמיים, המקפיד על מצווה קלה כבחמורה. בפרשיות התפילין והמזוזות ישנה הלכה ייחודית הקובעת שלא ניתן לחזור ולתקן טעויות, ועל כן חשוב מאד שהסופר יהיה אדם אמין, שניתן לסמוך עליו שלא יעגל פינות. כמובן שגם הכוונות הטהורות והייחודים של הסופר בעת הכתיבה "נבלעים" בפרשיות, כך שמומלץ לרכוש פרשיות שנכתבו על ידי סופר סת"ם קדוש וטהור.

בהמה דקה או גסה

ניתן לחלק את בתי התפילין לשני סוגים – בתים העשויים מעור בהמה דקה, ובתים העשויים מעור בהמה גסה. בכל הדורות נהגו להכין את התפילין מעור של בהמה דקה, עקב מגבלות טכניות והעדר יכולת לעבד עור מאסיבי ברמת דייקנות גבוהה. כיום נוהגים המהדרים להכין את בתי התפילין מעור של בהמה גסה, ובכך ליצור מעטפת שמירה איכותית יותר עבור פרשיות התפילין. חשוב להדגיש ששתי האפשרויות כשרות לכל הדעות, אולם המהדרין נוהגים לרכוש תפילין מעור בהמה גסה.

רצועות

ניתן למצוא מנהגים שונים בנוגע לרצועות התפילין, וחשוב לברר את מסורת אבותיכם לפני רכישת התפילין. יש הנוהגים להשחיר את שני הצדדים, ויש הנוהגים להשאיר צד אחד בצבעו הטבעי.

מחיר

במידה ואתם שומעים על תפילין זולות בצורה משמעותית מהמחיר המקובל בשוק – ייתכן מאד ומדובר בתפילין פסולות או גנובות. בבואכם לקנות תפילין נסו לברר האם המחיר תואם את ההשקעה של סופר הסת"ם, את חומרי הגלם, את שעות ההגהה וההכנה וכדו'. כמובן שאין זה אומר שעליכם לבחור את התפילין היקרות ביותר, אולם חשוב לוודא שמחיר התפילין אינו מעלה חשד בנוגע לכשרותם.  לעוד מידע על כשרות כנסו לאתר >> https://kashrut-tnuva.co.il/


צריכים כיסויים לטלית ותפילין או תפידנית? פנו אלינו עכשיו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Shopping Cart
כלי נגישות

Powered by - Wemake

העובדים שלנו זמינים לכל שאלות! (לחצו על התמונה לוואטסאפ)
התייעצו איתנו