כל מה שצריך לדעת על פמוטים עתיקים

לא פעם אנו מוצאים פריטי אומנות ישנים, שלעיתים נדמה כי אין בהם כל שימוש או שהם מיועדים לזריקה, אך למעשה מדובר בפריטים בעלי ערך יקר מפז. הפמוט אשר משמש כמעמד עבור נר בודד או מספר נרות, מטרתו היא להפיץ אור, להוות חלק מטקסים דתיים או כחלק מעיצוב החלל וכפריט נוי. כמו כן, פמוטים משמשים כפריט עיצובי שנוהגים להשתמש בו באירועים מיוחדים וגם רומנטיים. במאמר זה נדון בהרחבה על הפמוטים השונים.

סוגי פמוטים

ייצור הפמוטים לאורך ההיסטוריה וגם כיום נעשה מחומרי גלם שונים ומגוונים, שביסודם הם עמידים לחום. כמו כן, החומרים הללו אינם דליקים ומהווים סכנה, הם עמידים מאוד ואינם מתקלפים או נסדקים. ניתן למצוא למשל פמוטים עתיקים ממתכות כמו: נחושת, כסף, זהב, פליז וברזל. וגם מחומרים נוספים כמו קרמיקה, זכוכית וגם קריסטל. 

נדבך נוסף שיש להתייחס אליו הוא מספר הקנים שיש בפמוט, אשר לא פעם משמש כאלמנט עיצובי. ישנם פמוטי רצפה שלרוב הם גדולים, בעלי בסיס רחב והם גם גבוהים ומכאן שאפשר להניח אותם על הרצפה. ישנם פמוטי תלייה אשר ניתן לחברם לקיר על ידי הברגה. וישנם פמוטי השולחן המיועדים לשמש ככלי מעמד לנרות שיוצבו על גבי שולחנות. 

שימושי הפמוטים בדת היהודית

נרות ופמוטים משמשים גם כחלק מטקסים דתיים שונים, והשימוש בהם ביהדות מתוארך אלפי שנים אחורה. כך לדוגמה אנו מדליקים נרות שבת ביום שישי בערב ונרות של יום טוב בערב של אותו היום. לרוב בטקס זה יעשה שימוש בפמוט בעל קנה אחד או שניים.

פמוט נוסף המוכר לנו היטב ממסורותיה של היהדות הוא המנורה בעלת שבעת הקנים שהייתה בשימוש בטקסי הפולחן הדתיים שנערכו בבית המקדש בירושלים לפני אלפי שנים עוד בימי העת העתיקה.

גם החנוכייה היא למעשה פמוט בעל שמונה קנים המיועדים עבור הדלקת נרות החנוכה וקנה אחד נוסף המשמש כשמש.

עיטורים שונים

פמוטים עתיקים הם לרוב פמוטים בעלי עיטורים ייחודים ויפים מאין כמותם. אם הם ישנים מאוד וקשה להבחין בעיטורים שעליהם, נקו אותם היטב תחילה, כך שיתגלו לנגד עיניכם העיטורים הייחודיים שעל הפמוטים. טרם אתם מתחילים בניקיון, ודאו ראשית מאיזה חומר עשוי הפמוט כדי לא לגרום לו נזק על ידי שימוש במוצרי ניקיון שאינם מתאימים לו.

מורשת

פעמים רבות הפמוטים הללו יהיו פמוטים שהגיעו עם הדורות הקודמים אל הארץ. תשמישי קדושה שנהגו לעסוק בהם בגלות, ושנחשבו לכה יקרים שהועלו ארצה עם בני המשפחה. כמובן שמבחינה סנטימנטלית מדובר בפריטים יקרים וחשובים, והרבה פעמים ישנו סיפור מעניין מאחוריהם. פריט שנראה כה טריוויאלי יכול להכיל מאחוריו סיפור עוצר נשימה, המזכיר עד כמה היהדות נמצאת בשורש נשמתנו, גם אם אנחנו חילוניים לחלוטין. לכן, אם אתם מוצאים פמוטים עתיקים ברשותכם, נסו לברר את מקורותיהם תחילה ולהבין מהו הסיפור העומד מאחוריהם לפני שאתם עושים עימם כל החלטה.

צריכים גם אולי סט מחזורים או תפידנית? פנו אלינו עכשיו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Shopping Cart
כלי נגישות

Powered by - Wemake

העובדים שלנו זמינים לכל שאלות! (לחצו על התמונה לוואטסאפ)
התייעצו איתנו